PAKAT-PAKAT MAI NA MELAWAT BLOG SYEEDA

Tuesday, April 26, 2011

CONTEST: BAGI TAJUK LIRIK LAGU

Borink menantikan exam tiba (bukannya nak baca buku...hiii) & saja blogwalking tadi...tiba-tiba jumpa la contest yang cik afrina buat ni.. macam best ja, so saya pown join.. jom la ramai2 kita bagi nama kat baby baru cik afrina ni..hiii


hati ini sedang berbicara ,
tentang dirimu dan perasaan ini ,
adakah cinta itu akan berulang kembali ,
atau hanya kenangan di hati ini .

hari hari ku kini bagai tiada erti ,
bagai ada sesuatu yang akan terjadi ,
ku tak mengerti apa rasa ini ,
yang ku pasti cinta ini sudah mati .

apakah sebenarnya yang telah berlaku ,
diantara aku dan dirimu ,
bagai tiada kisah diantara kita ,
yang ada hanyalah kenangan yang terlupa .

aku benci saat ini ,
ketika melihat kau bahagia disana ,
seperti tiada apa yang telah terjadi ,
sedangkan aku luka disini .

andai kau bahagia disana ,
maafkan aku kerna terpaksa berkata ,
disini aku menderita ,
kerna aku masih tak bisa melupakan janji kita .

tuhan beri tahu diri ini ,
agar dapat bisa melupakan dia ,
yang pernah hadir dan kini telah pergi ,
insan yang pernah melukakan sekeping hati ini .


Erm nak letak tajuk apa ya... pikir punya pikir last2 saya letak tajuk ni laaa...

"AKHIR CINTA KITA"

TQ..

Sunday, April 24, 2011

KENA TAU NI!!!


Tadi  jalan-jalan kat tenet.. tiba-tiba....
jumpa laa dengan satu lembaga nama dia ‘KENA TAU’..haaa apalagi  terus la klik..nah keluar la ini macam...

*ANDA PERLU TAHU...PERKARA2 YG ANDA TAK PERASAN  @  SAJA TAK PERASAAN..

PERTAMA, dia cakap dalam dunia ni ada sekurang-kurangnya 5 orang yang menyayangi kita & sanggup mati kerana kita...

KEDUA, sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ni yang sayang kat kita dalam pelbagai cara..

KETIGA, dia cakap sebab utama ada seseorang tu benci kat kita sebab dia nak jadi macam kita..hiii

KEEMPAT, senyuman kita ni boleh bagi kebahagiaan kat orang lain walaupun ada yang benci kita...

KELIMA, setiap malam ada orang yang akan ingat kita sebelum dia tidoq..
Adoi Penat la...sambung lain siaran boleh..ok ok sambung ya

KEENAM, Kita ni amat bermakna dlm hidup seseorang..

KETUJUH, Kalau bukan sebab kita, seseorang tu tak  hidup bahagia..yeke..renungkan ya

KELAPAN, kita istimewa & unik beb..

KESEMBILAN, ada seseorang tu tak tau yg kita sayang dekat dia..

KESEPULUH, bila kita buat satu kesilapan kecik @ besaq, pasti ada hikmahnya..

KESEBELAS, bila kita dipinggirkan, fikir balik..adakah kita yg pinggirkan mereka????

KEDUA BELAS, percaya pada diri sendiri, pasti dapat apa yg diingini..chaiyok chaiyok!!!!

KETIGA BELAS, sentiasa kenang puji-pujian & lupakan segala maki hamun..

KEEMPAT BELAS, jangan takut luah perasaan...kita pasti senang bila seseeorang 
mengetahuinya..kan??

LAST,  Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Seminit Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya. Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa dan hantarkan juga kepada orang yang menghantar pesanan ini. Ini adalah pesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa mengingatinya. Kalau anda tidak menghantar pesanan ini, bermakna anda sudah melupakan kawan-kawan anda. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik.

Wallahualam..sekian


Thursday, April 14, 2011

GENERAL STUDY STRATEGY


<<<Read the assignment prior to going to class>>>

The goal here is to identify which items/topics are familiar to you, which items/topics are similar to things you already know, and which items/topics are totally new. A general familiarity with new topics will aid in following the class lecture or discussion.
  • Make notes on any topics that you do not understand.
  • Identify those items that you should know from previous (prerequisite) courses, and look them up in your old books or notes if necessary. (You do still have your old books and notes, don't you?)
  • Try to identify which items are likely to be covered in the lecture or discussion and which relate to things from a previous lecture or discussion that you still don't understand.
  • If you find yourself "daydreaming" or "dozing off", take a break and do something else for a while. Either you are studying or you are not studying. You can not study effectively while you are thinking about something else or are too sleepy to stay awake.
<<<Try to do the homework assignment.>>>

Treat this as a "pretest" to see how well you understand what you read and to identify topics you need to reread or ask about in class.
  • Identify which homework problems appear to be similar to the Example Problems in the book.
  • Make an initial attempt at solving all of the homework problems -- including the ones that appear to be different from the Example Problems, the ones that you think you know how to do, the ones you think you don't know how to do, the ones that look easy, and the ones that look difficult.
  • Make a list of difficulties encountered.

<<<Attend class regularly>>>


If you're not going to attend the class, you might as well study the material on your own and take a test out exam.
  • Ask about any items from your list of questions that pertain to previous lectures/discussions or that you don't think will be covered in the current lecture/discussion.
  • Pay attention to and participate in the class lecture or discussion. Take as complete of a set of notes as you can while still participating. Use shorthand and/or abbreviations freely -- you'll be rewriting the notes later anyway.
  • Listen for answers to other questions from your list. If these questions are not covered during the normal lecture/discussion, ask about them.

<<<Rewrite your notes after class>>>


The goal here is to create a set of notes that will make sense later and will help you study for a test.
  • It is usually the case that you don't have time to write down everything important. What you do write down often ends up sloppy and unorganized. A sloppily written, incomplete set of notes is of no long term value.
  • Reorganize the class notes as necessary into a logical order. Not only will a clearly written, well-organized set of notes help you study for tests in the current course, it will also be important when you get into another course and need to look back at this prerequisite material to remind yourself what you did.
  • Fill in details that you did not have time to write down in class.
  • Just the process of reorganizing and rewriting the notes will help firm up the ideas in your mind!

Wednesday, April 13, 2011

MY COLLECTION

WOW...English post again....haha

What are the things that you loved and still in your reserve until now?? Or maybe your hobby..?? I want to share about my collection that i really loved... please guess...hihi what?? Doll?no... mug? No... refrigerator magnet? Nooo...

I love to read novel...what kind of novel i love to read??? I love to read novel of love.. I know many people interpret this novel is too boring and cant get anything value in them..but if you read it, you will know it...
In this novel, not only tells a love story.. they also told us about family, career, desease...an so on

Now I already bought and read many novel.. I started read novel since im in Form one.. Because of passionate, I liked to write a short story, and now statr write a long story  liked novel...this interest came during im in form 4.. Last year, my short story has been published in REMAJA magazine ..and i always send it in penulisan blog.. I dont wonder when i need to pay out for them ..

When read it, i can release tension..wow.. now what is your own collection???

this is my collection during 2010

another picture....


 that all...TQ 

LOVE YOU

ASSALAMUALAIKUM everyone...




This is my 40th entry since I become a blogger about 3 month ago... so  this time I bring a difference entry.. do you noticed?? Hiii Something special for all my blog friends..Sorry, because my english not too good..

So for this special edition, I want to share with all of you on how i knew about blog for the first time..

Before this, I just saw my younger brother & sister make their own blog..that time, i really not interested with blog. For me, i feel very difficult to make and I might not have enough time to update it. Moreover, last semester there no wireless in room at my residential hall college.. so i think i need to go computer laboratory...and the most important is Im a lazy person...

But after I saw my younger sister blog’s during semester break, I started liked it..Why?? I saw a colourful blog with many widget & intersting post...wow..I dream to own my own blog...

But, before I make my own blog...my Application Computer in Management gave an assignment which all the student need to make their own blog...so during mid semester break, I requested my younger brother to teach me to make a blog...lastly, tadaaaaa...I HAVE A BLOG NOW!!!! YEAH.....tq brother..

Everyday, I opened my new blog until my mother nag..huhu but she is a sporting 
mum because she understand me a lot..

After semester break...my residential hall college got wireless..thankful..started that time, every night i explored another person blog, so that I got inpiration from them to decorate my blog... then write post..I learnt many thing from them although not all that I tried to add in my blog not sucess..but I really happy now...

How my blog now???It it ok??Actually Im still in exploring new things for my lovely blog..tomorrow is a summited date for blog URL to my lecturer..

But after this...I will continue to be a BLOGGER!!!! 

Tuesday, April 12, 2011

OTAK HANCUR



Haa otak sape yang hancur ni... saja jalan-jalan kat internet tadi, tetiba jumpa artikel pasal PUNCA KEROSAKAN OTAK..So interesting sebab selama ni kita selalu ambil mudah ja kan @ mungkin ramai drpd kita tak tau..so entry kali ni syeda nak kongsi pasal punca otak kita hancur!! enjoy ya..




TAK AMBIL SARAPAN PAGI
Haa...mesti ramai yang amalkan benda ni kan...sebab tak sempat nak ke kolej, sekolah, @ pejabat kita selalu abaikan pengambilan sarapan pagi kan kan.. Korang tau tak bila kita tak ambil sarapan pagi, kadar gula dalam darah kita jadi rendah, jadi otak kita tak dapat nutrisi yag cukup menyebabkan otak kita jadi kurang aktif..

TERLEBIH MAKAN
Makan, makan, dan makan... huh sendat perut tu jadi macam ulaq sawa dah..(*_^). Terlebih makan menyebabkan pembuluh darah otak terbeban & ini akan mengurangkan kuasa mental otak. So makan la ikut aturan yang betul ya..

MEROKOK
Korang tau tak asap rokok tu boleh menyebabkan sel-sel otak terjejas dan terbakar...& menyebabkan penyakit alzheimer (sejenis penyakit penurunan fungsi saraf otak yang kompleks dan progresif).

PENGAMBILAN GULA BERLEBIHAN
Sape suka minum manis2..?? haa jaga-jaga..pengambilan gula secara berlebihan dapat mengganggu penyerapan nutrisi & protein. Selain itu ia mengganggu perkembangan otak yang sihat.

PENCEMARAN UDARA
Alamak tiap hari terdedah dengan pencemaran udara ni...huhu korang tau kan yang pencemaran udara ni dapat mengurangkan bekalan oksigen ke otak & keaktifan otak. Yela otak ni pengguna terbesar oksigen tau...

TERLEBIH TIDUR
Haha sapa suka tidur ni...??hihi tidur tu bagus untuk merehatkan tubuh badan yang letih tapi kalau berlebihan boleh menyebabkan se-sel otak kita mati..

MENUTUP MUKA KETIKA TIDUR
Tutup muka masa tidur menyebabkan otak kita lebih banyak terima karbon dioksida daripada oksigen & boleh merosakkan otak..jadi, sape2 yang ada tabiat ni, cuba-cubalah buang erk.. (^_^)

BIARKAN OTAK BEKERJA MASA KITA TAK SIHAT
Kalau demam tak payah la g kelas @ pejabat..hihi  kerja masa tak sihat ni menyebabkan sel-sel otak mati..

KURANG BERIMAGINASI
Haha tau tak korang kita perlu sekali sekala berimaginasi.. Ini adalah satu cara untuk melatih otak kita, kalau kurang imaginasi tahap kecerdasan otak kita akan menurun..so start berimaginasi sekarang..

JARANG BERFIKIR
Haa sape jarang berfikir ni?? (sama la kita) hihi jarang berfikir mampu membuatkan otak kita tak aktif..alamak!!! Jadi banyakkan lah berfikir ya kawan-kawan..tapi fikir benda yang elok2 je tau..

Amacam?? hihi hope enjoy la ye... time kasih sudi membaca..(^_*)

Friday, April 8, 2011

TAK HABIS LAGI...


 Kejap masa berlalu kan... rupanya lagi 3 minggu sebelum kelas semester ni tamat. Tapi belum tamat lagi.. exam final sedang menanti di penghujung semester ni...


Minggu depan masanya nak susun atur jadual untuk kelas semester hadapan..uish minggu yg memenatkan tu.. tapi itu semua ujian kan..??  minggu depan jugak last assigment yang nak kena antar.. harap selesai semuanya sebelum melangkah ke dewan peperiksaan pulak..alamak berdebar-debar pulak nak exam kan...

Target semester ni biarlah dapat result yang elok.. nak balik mintak restu mak ayah kat kampung. Lama dah tak balik kampung.. mintak ampun mak ayah.
Moh la kita start study.. start wat nota & kumpul soalan2 lepas, insyaAllah kita boleh!! Jangan kusutkan fikiran kita, banyak doa semoga diperkuatkan daya ingatan dan kefahaman kita untuk menghadapi peperiksaan yang bakal tiba ni.. AMIN.

Subjek2 aku semester ni..semua ni nak kena mentelaah dlm masa sebulan ni..
*Latihan & Pengembangan
*Pengurusan Sumber Manusia Dari Perspektif Islam
*Business Report Writing
*Aplikasi Komputer Dalam Pengurusan
*Perakaunan Perniagaan
*Pampasan
*Kenegaraan




Sunday, April 3, 2011

UNTUK YANG BERKENAAN...

Aik ini pun kanak-kanak juga...alamak terkantoi sudah...
Dah terlajat korang menyimpang masuk dalam entry ni, apa kata korang layan jela gambar-gambar kat bawah tu..

Pening juga nak buat entry apa malam-malam ni... last2 teringat pula kat si comel anak-anak kecil kita tu.. makannya bukan lagi kuat memilih...kadang-kadang dah penat si ibu cari jalan nak paksa anak-anak makan...
 gambar2 kat bawah contoh penyediaan makanan yang mungkin lepas ni boleh dipraktikkan untuk si kecik...

haha kartun totoro...

haha sapa xsuka makan buah-buahan???

alahai cute nya dia...

wah sedapnya...(*_^)

tada...dah siap...sayang pulak nak makan...

Haha so try la decorate makanan ..harap2 si kecik mau la makan ya...

Friday, April 1, 2011

CALON ISTERI





“ Tak perlu mencari teman secantik Balqis...
Andai diri tak sehebat Sulaiman.

Mengapa mengharap teman setampan Yusuf...
Jika kasi tak setulus Zulaikha.

Tak perlu mengharapkan teman seteguh Ibrahim...
Andai diri tak sekuat Siti Hajar.

Mengapa mendambakan teman hidup bak Siti Khadijah...
Kalau diri tak sesempurna Rasulullah.

Bimbinglah dirinya dan terimalah kekurangan itu...
Sebagai satu keunikan.
Carilah kebaikan pada dirinya,
Bersyukurlah kerana dipertemukan dengan dirinya..
Dan tetaplah berdoa agar dia akan terus menjadi miliku... ”

terimalah dia seadanya..ikhlas dari hatimu..jangan terlalu Pandang pada kesempurnaannya, pandanglah pada kekurangannya... cintailah dia kerana Allah bukan kerana nafsumu..

keelokan paras rupa akan dimamah usia namun keelokan pekerti akan tetap memekar dalam taman hati selagi iman tetap teguh menyembah yang Esa.. 

Berhati-hatilah dalam mencari jodoh, moga sebuah keluarga bahagia akan terbentuk dengan subur hasil dari benih yang baik walaupun pada dasarnya tak seelok fizikalnya, yang penting hasilnya... 

Rasulullah SAW bersabda: “Dikahwini wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu harta kekayaannya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka utamakanlah (dalam pemilihanmu itu) wanita yang kuat beragama, nescaya sejahtera hidupmu”. 

(Riwayat Bukhari dan Muslim)


namun yang paling penting dalam hadis ini menyarankan dipilih seseorang wanita itu perlulah dilihat dari ciri " kuat penghayatan agamanya" dan selebihya itu adalah ciri yang terkemudian... penghayatan agama yang tinggi, maka seseorang wanita itu mampu melaksanakan tugasnya sebagai isteri dengan berlandaskan syariat Islam... mampu menjadi isteri solehah dan ibu mithali disamping anak yang solehah..

Cintailah hambanya yang juga terlebi dahulu mencintai Allah sepenuh hatinya..



Wallahualam..amin


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...