PAKAT-PAKAT MAI NA MELAWAT BLOG SYEEDA

Thursday, August 20, 2015

Bedak Sejuk Mak Cun

ASSALAMUALAIKUM

Dah lama tak jenguk blog.. dari posa sampai ke raya la nie baru nak buat entry baru..hii nampak benor malasnya. Tambah pulak sekarang nie dok pulun layan cerita Mak Cun kat TV3. Best pulak nengok drama loghat utara nie.. tak kering gusi tengok telatah depa semua. Bersemangat sungguh tengok Mak Cun yang nak jadi usahawan bedak sejuk.

Mak Cun

Cerita pasai bedak sejuk ni, rasanya dok makin tenggelam dah. La nie dah banyak produk-produk kecantikan yang lebih moden dekat pasaran makanya bedak sejuk kian ditinggalkan. Nak cari bedak sejuk buatan orang kampung kat pasaran pun susah la nie. Dulu masa kecik ada juga tengok tok buat bedak sejuk.. titik atas kain putih.. dah kering masukkan dalam botol..hii

Credit Encik Google

Antara khasiat penggunaan bedak sejuk ialah :


  • Mengurangkan minyak pada kulit muka
  • Melicinkan muka
  • Membantu mengurangkan jerawat
  • Menyegarkan dan menyejukkan muka
  • Menanggalkan sel kulit mati
  • Menegangkan wajah 

Sejak muka bengkak sebab tersalah pakai mask SINI dan SINI.. Syeeda jadi takut nak cuba apa-apa produk muka lagi melainkan dari bahan semulajadi.. biasalah kulit ku ni sensitif..

Jadinya kita tempek bedak sejuk aja.. (*_*)

9 comments:

Farah Waheda Wahid said...

bedak sejuk yang dibuat cara tradisional memang payah dah nak dapat sekarang nih...

misz sheyla said...

bedak sejuk payah nk cari..ade yg busuk sgt..dulu nenek kawan selalu buat..la ni dah xdok dah

nur amni said...

Haha..akak pun terkesan dgn drama mak cun ni..mmg best..wajib tgk tiap2 mggu.

Btul dik..jgn main pakai je brg kosmetik..nanti efek kt kulit..efek hormon,sebab penggunaan bhn kimia tu yg kulit xleh terima tu..

Salam ukhuwah dear.

Ayuni Rafilah said...

Salam... tahniah sebab menang kuiz merdeka anjuran Ayuni. Nanti Syeeda tolong tuntut hadiah dari Ayuni di Whatsapp 018-2043980 atau PM fb page Ayuni ya, sebab Syeeda seorang belum hubungi Ayuni lagi. Terima kasih dan tahniah sekali lagi ^_^

nuyui a.k.a miss YUI said...

zmn kck selalu pakai sbb arwah tok buat =)

nona senyum2 said...

memang lawok aihhh mok cun nihh, hehehe~

nona gune bedak sejuk rm 15 from produk fcu miracle, langkawii puunye...

elok, boleh tahan.... hilang sikit2, hehee

husna zahidi said...

serious bedak sejuk mmg berkesan..

IbuNoey said...

dulua masa kecik-kecik,suka tengok arwah mak buat bedak sejuk.baru-baru ni teringin nak buat bedak sejuk.lepas tu,kakak IbuNoey cakap,bukan senang nak buatnya.terus cancel.hehe.

Amanina Mads said...

jerawat naik baru tempek bedak sejuk. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...