PAKAT-PAKAT MAI NA MELAWAT BLOG SYEEDA

Friday, September 27, 2013

Masih Setia Berbakti


Assalamualaikum

Yeay dah hari Jumaat. Cuaca pagi ni mendung sahaja. Yela dah berapa hari tak hujan. Dah tengok cerita I LOVE YOU MR ARROGANT? Haha lawak mcm dalam novel dia jugak. Ingat nak baca balik novel tapi cam malas pulak.


Haha benda pa ni? Orang penang kata kukuq nyioq.. Korang pakai benda alah ni lagi x? Kat umah syeeda masih guna kukuq nyioq ni, tradisional gitu kan. Berapa tahun lepas, masa nak buat ketupat untuk hari raya, kami gilir-gilir kukuq nyioq yela buat banyak ketupatnya. Sampai berpeluh-peluh. Nak guna mesin semua pakat takut, sebab tu tak beli mesin kukur nyioq pun. Tapi sekarang setakat sebiji nyioq tu boleh la nak kukuq pakai ni, kalau 4 5 bijik tak terlarat dah. Lenguh satu hal, berpeluh lagi. Haha

Rasanya pengukuq ni sesuai la untuk senaman. Hii Semua otot2 bekerja ooo.. Tapi bab nak kukuq nyioq ni la part paling malas..haha nak tunggu pinggan tu penuh dengan nyioq nak dekat setengah jam jugak bagi yg masih tak pakar. Tapi kena hati-hati jugak takut kena tangan.

Apa lagi barang tradisional yg ada. Jom share sini.

2 comments:

Mysara Ab Rahman said...

mai pnah gk guna tu...mmg berkurun la bru siap..heee

Puan Kutu said...

dulu kt rumah aruah mak ada kukuq n.skang entah mana hilang.masakeck2 dulu merasa gakla kukuq nyoq pakai ni.la ni beli kelapa parut yg siap je kt kedai.hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...