PAKAT-PAKAT MAI NA MELAWAT BLOG SYEEDA

Friday, July 12, 2013

Rindu Berpuasa di UUM


Assalamualaikum

pak cik google kasi

Alhamdulillah hari ni dah 3 Ramadhan dan Jumaat pertama di bulan Ramadhan. Syukur alhamdulillah dapat menunaikan ibadah puasa dengan sempurna.

Dulu masa puasa dekat uum Sintok, memang dah macam perantau la jugak walaupun tak layak dikategorikan sebagai perantau pun..haha Dah Penang dengan Kedah tu berjiran, merantau ape nya.. Balik kampung tak payah nak tempah tiket bagai, naik je bas lompat-lompat, 2 jam sampai la Butterworth.

Dulu masa berbuka puasa di uum, makan je apa yang ada. Kalau ada kelas petang, balik kelas tu bolehlah singgah bazar dekat masjid uum. Kalau tak de, kadang-kadang merajinkan jugaklah diri ni ke bazar tu. Nak jalan kaki mau 10 minit jugak rasanya. Tapi bila jalan ramai-ramai, kurang la sikir kepenantan tu. Kalau malas, turun cafe tapau nasi dengan dua jenis lauk pun dah cukup.

Kalau dah gi bazar, tak sah pulang dengan tangan kosong. hihi penuh dua belah tangan. Siap beli untuk simpan sahur lagi. Dah tak peduli tahan ke tak sampai sahur nanti.. adoi Alih-alih tak terbangun pun sahur.. membazir makanan ja. Memang santai ja puasa time study. Tapi tetap rindukan masakan mak memang la, sapa tak rindu.. Tarawih pulak ada la jugak pergi walaupun tak selalu. 

Yang paling ingat berbuka dalam bas masa nak balik cuti raya. Ambil bas dalam sebab tak larat nak tukar-tukar bas dekat Alor Setar nanti dan sah-sah la ramai. So, ambil bas dalam. Tunggu dekat alumni junction lepas asar. Sampai dekat Seberang Jaya dengar azan maghrib, kami yang hanya empat orang gadis-gadis melayu ni jamahlah bekalan roti dan air kosong, jadilah kan. 10 minit sampailah di Butterworth. Itu kot kali terakhir berpuasa di uum. Lepas tu asal time puasa ja, cuti semester yang panjang tu..

Rindu memang rindu. Tapi memang dah sah la tak dapat nak putarkan balik masa tu. Sekarang pun dah kerja, suasana tu lain la. Tapi dapatlah berpuasa dengan keluarga. Itu lah hikmahnya kan.
p/s : umur pun dah makin meningkat 



2 comments:

Nur Aqilah said...

rindu berpuasa bersama rakan2 kan. :)

Mysara Ab Rahman said...

teringat berbuka zaman blajar dlu...bazar dpn hostel je..bersesak2 nak2 time dkt2 buke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...