PAKAT-PAKAT MAI NA MELAWAT BLOG SYEEDA

Saturday, July 30, 2011

Makan Sebelum Puasa..


Assalamualaikum

Selamat petang uols.. wat apa petang2 gini?? chatting erkkk..
Amacam nak puasa ni.. xsabar la pulak, nak rasa suasana bulan puasa..tarawih jgn lupa ..hii

Semperna nak puasa ni, kelmarin syeeda n family g pekena ayam kfc ... kfc baru buka ni kat Sungai Dua, SPU.

yela t bulan puasa sah2 xdpt mkn kfc..huhu selalu bulan puasa bazar ramadan lebih terkenal..hii

layan la this picture..



 macam2 ada tu ha..


mypepsi..

Wasalam

SEGMEN MENAMBAH FOLLOWER: Saya Blogger Wanita

!                                                                             LUNA LANUN !
 Syeeda join jugak..

sesapa nak turut join KLIK SINI 
tQ tuan punya blog lunalanun..

yang lain jgn tengok aja..moh la kita join.. leh kenal2 n tukar2 kuih raya pas ni..hii






Friday, July 29, 2011

Mummy Qila & Ariq First GA

join jugak...

Selagi ada matahari, bulan dan bintang
KLIK BANNER

sehingga 30 Julai 2011

mesti la suka bc pasal shopping..hii


tag:
yunie
aqilaqilah
fiza


Giveaway : Happy Birthday Ayah!

join jugak

...:::Ini Blog PinkUmmi Yang Punyer:::...
kLIK BANNER

bape tarikh birthday ayah akak erk?? ermm...
saya teka 30 July la..

tag:

sehingga 29 Julai 2011

1st Giveaway Mama Syima

JOIN JUGAK..

KLIK BANNER

Tarikh tutup:
30 July 2011

tag:

Nea Flerida nak bagi hadiah!!

JOIN JUGAK...

♣ bunga-bunga kehidupan ♣
KLIK BANNER ... (*_*)

sehingga 30 Ogos 2011

Thursday, July 28, 2011

GIVEAWAY : WIRDA WARNA

Join jugak..

nak join klik SINI


TAG:
Nana
Qaseh

UNtil 25 August 2011...

Khasiat si manis KURMA..

Hi semua...wat apa petang2 ni..tidor erk?? 
Petang ni syeeda nak kongsi khasiat2 kurma ni almaklumlah tinggal bape hari lagi kita nak puasa kan.. sah2 kurma popular t..tapi sebenarnya bukan bulan puasa ja boleh makan buah kurma, sepanjang masa kita boleh makan...

ni la cik kurma kita...

ni pulak pokok dia..

  • Kurma memiliki nilai tinggi dalam dunia perubatan tradisional, kurma kaya dengan zat besi,kalsium,fosforus,odium,potassium,vitamin A,dan biasin.
  • Disunatkan kita berbuka dengan kurma kerana ia akan menyumbang tenaga serta merta pada tubuh seterusnya kita akan bertenaga untuk solat tarawih dan beribadat. Bila dah badan kita rasa segar, kita xla sumbat banyak2 makanan masa buka posa tu..hii akibat bila makan banyak, kita jadi mengantok + xlarat nak tarawih..hiii
  • Kulit kurma ada serat..Ia baik untuk cegah barah usus besar sebab ia melawaskan..
  • vitamin A dan C dia pulak tinggi..
  • Zat galian yang dikenali Potasium diperlukan oleh tubuh untuk sistem saraf 
  • Baik untuk darah tinggi
  • menguatkan daya ingatan
  • cegah sembelit
  • sengal-sengal badan
  • bantu tumbesaran kanak-kanak
  • pencuci mulut
Diriwayatkan oleh Aishah r.a. yang menjelaskan, kurma mengandungi ubat. “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”

Dikisahkan sewaktu Mariam melahirkan Nabi Isa a.s. dibawah pohon kurma. Telah datang malaikat Jibrail menyuruh Mariam menggegar pohon kurma lantas dimakannya. Dengan izin Allah, ia memudahkan kelahirkan Nabi Isa a.s.


sekarang ni kurma dah dipelbagaikan..boleh dibuat jem, kek, jus, goreng kurma ( macam pisang goreng tu haa) macam2 lagi la..hii

walaupun rasanya manis tapi ini manis semulajadi..

*OK SEMUA SELAT BERPUASA DAN BANYAK2 LAH MAKAN KURMA YER..






Wednesday, July 27, 2011

Ramadan Terakhir.....

Ai sihat semua malam ni..dah ready nak puasa ke  minggu depan..Mesti ramai dah dok terbayang2 saat indah bersahur dan berbuka puasa bersama yang tersayang..

Cakap pasal nak masuk bulan puasa ni, muncul dah tadi drama slot samarinda yang baru gantikan citer Anissa tu.. tajuk dia 
RAMADAN TERAKHIR
baru mula bersiaran malam ni..

 Merupakan arahan sulung Ungku Ismail ini dibintangi oleh Esma Daniel, Fazlina Ahmad Daud, Tasha Shilla, Aeril Zafril, Anzalna Nasir, Eyka Farhana dan ramai lagi..


SINOPSIS:
Ramadan Terakhir mengisahkan Hisham seorang usahawan yang berjaya berusaha membimbing isteri dan anak-anaknya untuk kembali ke jalan yang benar di sisi agama Islam. Dia disahkan mengidap kanser kronik dan mempu untuk bertahan beberapa bulan saja lalu bertekad untuk membetulkan semula haluan hidup beliau yang begitu tercemar dengan pelbagai dosa sepanjang hidupnya.

Perubahannya itu telah dipandang sinis isterinya Mazni yang terus hanyut dibuai keenakan dan keseronokan. Apa lebih menyedihkan, anak lelaki mereka Daniel turut melakukan pergaulan dan perlakuan tanpa batas bersama teman wanitanya Rossa.
Pada masa yang sama Hisham sering bermimpi didatangi seorang wanita yang dikenali bernama Khadijah yang telah meninggal dunia. Kak Hawa, pembantu rumah mereka pula memutuskan untuk menamatkan perkhidmatannya. Kekosongan itu pula bakal di isi Sakinah seorang gadis bertudung, lemah lembut dan kukuh didikan agamanya. Pengambilan Sakinah sebagai pembantu rumah baru juga adalah satu agenda tersirat Hisham dalam melaksanakan misi kekeluargaannya. Siapakah sebenarnya Sakinah? Apakah maksud sebenar di sebalik kehadiran Khadijah dalam mimpi Hisham?

segalanya bakal terjawab..
Tunggu apa lagi...jom kita tengok sesama citer 15 episod ni..
setiap Selasa hingga Khamis
jam 10.30 malam
di TV3

Saturday, July 23, 2011

Homemade Burger...

Hii lama sudah tak update blog ni..windu sesangat la.. banyak benda nak kongsi tapi wat malam ni syeeda nak kongsi pasal burger buatan chef syeeda (cewah, angin perasan dah mai..)..only available kay umah ja..tak terjual kat mana2 kedai abg burger..

walaupun korang x dapat makan, tengok pic jadi la yer..hii JOM TERJAH my homemade burger..



 pic atas ni, yg warna putih tu coslow syeeda pakai kobis ja..xsuka carrot sebenaqnya..pakai mayonis sket gaul ja..senang jor


haha..yg warna kuning tu telor goreng + lada hitam ja..konon2 nak wat cam burger baby egg haha tapi memandangkan telur ayam xcukup, so ni jimat sket pakai sebijik ja cukup untuk 2 biji burger

haa yg ni nak siap dah..siap letak sos lagi..

dah siap!!! walaupun nampak simple tapi tu jgk rezeki kan..syukur dapat jugak pekena burger malam tu..
Alhamdulillah kenyang.







Wednesday, July 20, 2011

Jom Ushar Novel Baru..

First entry selepas puas berehat..hiii jom ikut syeeda, kita ushar novel baru untuk bulan depan.. stanby boleh beli terus t..

ni haa novel dari KakiNovel..

*YES, BOSS!
karya Areila Sahimi

sinopsis:

Tak sesuai bekerja di Pizza Hut, Aryana masuk McDonald’s. Tak sesuai di McDonald’s dia pergi pulak ke Jaya Jusco. Sudahnya setiap tempat tu pun paling-paling lama pengalaman yang berjaya dikutip adalah selama dua bulan sahaja. Bukannya dia koman sangat. Lulusan universiti tu… tetapi nasib tidak menyebelahinya terutama sekali ketika sesi temu duga pegawai kerajaan.

Berkat ‘kabel’ mak ngahnya di Wisma Alam, Aryana akhirnya berjaya menjawat jawatan setiausaha di situ. Sangkanya dia bekerja dengan Datuk Maarof, rupa-rupanya dia adalah setiausaha kepada Ilham Irfan, anak Datuk Maarof. Pulak tu, Ilham merupakan kasanova yang punya ‘stok’ edisi model keliling pinggang.
Selain menjalankan tugas rasmi seorang setiausaha, Aryana juga dikehendaki menjalankan tugas ‘tak rasmi’ seorang setiausaha. Kena cover line untuk bosnya setiap kali bosnya mengular, juga ketika teman-teman wanita bosnya merajuk, perlu dipujuk dan sebagainya. Setiap arahan bosnya wajib dijawab dengan:- Yesboss! Pening kepala Aryana meladeni setiap kerenah bosnya itu. Tetapi, boleh pula Aryana bertahan dengan sikap bosnya itu, hinggakan mereka semakin rapat.

Hati dan perasaan… siapalah yang dapat mengawalnya…. Dalam diam, Aryana telah jatuh hati dengan bosnya tetapi dipendamkan sahaja. Dia sendirian makan hati dengan sikap hidung belang bosnya itu.

Dan bila Aryana tiada di sisi, Ilham mula terasa kehilangan. Tatkala dia sedar bahawa dia memerlukan Aryana lebih daripada seorang bos memerlukan setiausaha, dia terpaksa pula berdepan dengan mantan mat rempit di kampung Aryana yang kini sudah bertukar menjadi tauke bengkel dan kolam ikan keli.


*BILA CINTA
karya Suria Fatin

Sinopsis:

Fatin;
Hidup cukup indah kalau kita bijak menghias pandangan kita. Ahli sihir? Huh, mamat tu? Entah la. Cinta??? Hmmm… aku pernah dengar la orang kata, kalau kita suka dekat seseorang tu… luahkan! Kalau tidak… kita mungkin akan terlepas. Tapikan, macam mana kalau kena reject? Tolong la… walaupun tak pernah kena, tapi dengar pun dah cukup menyeramkan! Atas sebab tu aku rasa cukup gembira menerima kata cinta Azlan.

(Wahai ahli sihir dunia kegelapan! CINTAkah aku pada kau? Kalau betul, BILA?)

Hafez Azfar;
Bukan cinta tak pernah memahat. Malah serik pernah terpaku. Tapi kenapa la dengan budak seorang ni kata cinta seperti hilang pronunciation? Dia yang tak ubah seperti caffeine! Tapi tu la… macam aku pernah cakap, mungkin masa bertingkah dan takdir di tempat lain. Maafkan Hafez,  kalau benar aku menjadi penghalang.

(Aku telah jatuh CINTA padamu, Fatin. Tapi tolong jangan tanya sejak BILA. Aku sendiri tak pasti.)

Haikal Azlan;
Perempuan? Cinta? Aku langsung tak dapat terima definisi yang mereka semua bagi. Maaf mungkin aku sukar untuk terima. Tapi cukup la perit jalan yang aku tempuh semua sebab dia. Dia yang sepatutnya melindung bukan melepaskan. Tapi aku dah jumpa seseorang yang secara tidak sedar mengalih persepsi aku. Fatin, terima kasih. Tapi mungkin ke aku yang terlewat atau semuanya memang langsung tak bermula?

(BILA semua ni akan tamat? Ataupun semua ni adalah satu tanda CINTA baru bermula?)

itu 2 novel yg syeeda ushar2 tadi..jgn lupa beli Ogos ni..

sumber:
Kakinovel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...